☝️💼А особливо якщо твоя підготовка до цього ключового предмета на Зовнішньому незалежному оцінюванні проходить у компанії Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького!

✅👩‍🏫Новий тиждень – це час нових цікавих відкриттів та корисної інформації!

🚀🇺🇦ЗАПУСКАЄМО РАКЕТУ ТВОГО УСПІХУ РАЗОМ!

⭐️✅СТРАТЕГІЯ ПРАВИЛЬНОЇ ПІДГОТОВКИ ДО ЗНО З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Знайти чудового репетитора чи придбати класні курси ще не означає отримати на ЗНО 190+ балів.

Упевненість у репетиторові чи курсах – це чудово, але за свій результат відповідаєте перш за все ТИ!

Формула дуже проста:
‼️Високий результат = Якісна підготовка‼️
Якщо говорити про підготовку до ЗНО в цілому, то зверни увагу на:

✅стратегію, наприклад, один день = один предмет.
✅зосередженість – під час підготовки прибирайте телефон та обмежуйте доступ до Інтернету.

☝️🔥Якщо ж говорити про ПРАВИЛЬНУ підготовку до ЗНО з української, зауваж таке:

1️⃣ Визнач свої слабкі місця. Виконай 2-3 ЗНО минулих років та знайди закономірність у своїх помилках. Не завжди ефективно розпочинати підготовку до ЗНО з теми «Фонетика».

2️⃣ Не кількість, а якість. Це стосується теорії. Приділяй годину на вивчення та переказ кількох сторінок конспекту, винятків та наголосів, наприклад, один чи два рази на тиждень. Лише ГОДИНА! Не думай, що вивчити за один вечір кілька тем та 150 наголосів – це ефективно. Зовсім ні. Такий поспіх нікому не потрібен.

3️⃣ Теорія + практика. Важливо, аби ти поєднував це, а не фокусував свою увагу тільки на зубрінні. Після вивчення теми практикуйся виконують чи будуть виконувати вправи й вже самі переконались у тому, що це суттєво допомагає їм у розв’язанні тестів. На забувайте відкривати ЗНО минулих років і розв’язувати питання з тієї теми, яку вивчили.

4️⃣ Якщо будеш читати влітку, відразу опрацьовуй прочитане. У самому тексті виділяй імена героїв, місця подій, яскраві деталі в портретах чи пейзажах.

5️⃣ Не бійся ВВ та відкритих питань. Необхідно самостійно ознайомитись з критеріями оцінювання цих частин та тренуватися в їх написанні. Напиши хоча б 2 твори, аби зрозуміти, який елемент вдається найгірше: теза/ аргументи / приклади / висновок.

🗂️ОГЛЯД ДОВІДНИКІВ ЗНО ВІД 200-БАЛЬНИКІВ

📖Довідник О. Білецької. Це був перший довідник, який я, будучи студенткою, придбала за чималі гроші. Товстезна така книжка із 1500 тестів. Практики скільки – подумала я. Але швидко розчарувалася, бо тести не відповідали формату ЗНО. Можливо, цим довідником можна користуватися тим, хто хоче ПОГЛИБЛЕНО знати українську, але для ЗНО там багато зайвої інформації.

📖Довідник О. Авраменка, М. Блажко. Цей довідник я придбала за рекомендацією більш досвідчених репетиторів. Я відразу звернула увагу на тести. СПОДОБАЛИСЬ! Вони справді НАЙБІЛЬШЕ наближені до ЗНО. Як на мене, з літератури тести простенькі.

📖 Довідник О. Авраменка, М. Блажко
ЧАСТО використовують учителі в школі. Це добре, але тоді виходить, що й у школі, і на заняттях з репетитором, і самостійно робиш ОДНІ й ТІ самі тести. Тож не обмежуйте себе лише цим довідником. Розвʼязуйте тести з інших джерел)

📖 Довідник І. Хворостяного. Вражає оформлення. Теорія викладена за допомогою схем, задіяно різні кольори. Очима сприймати легко й цікаво. До кожної теми є декілька тестів з ГОТОВИМ аналізом. Недолік найбільший у тому, що кількість тестів для закріплення теми зовсім мала. Здається, 10 – 15 питань.

📖 Довідник О. Заболотного, В. Заболотного.
Теорія викладена по-різному: десь сухо, десь більш детально, десь є зайве, але мій найбільший сум – це тести. Часто повторюються запитання з минулих років ЗНО.

📖 Довідник С. Вітвицької чимось нагадав довідник О. Білецької. Трохи зайвої теорії. Тести є, але здебільшого не у форматі ЗНО.

📖 Довідник І. Літвінової, С. Бутко, Ю. Гарюнової, З. Тищенко. Привертає увагу багато інтерактивних завдань. Є цікаві рубрики. Тестів на закріплення тестів десь 8 – 12. Але завдяки різним цікавинкам можна дізнатися багато нового. Думаю, довідник буде корисний як ДОДАТКОВЕ джерело для дітей з високим рівним знань.

😉📝НЕ ЗАБУВАЙМО З ВАМИ І ПРО ЛІТЕРАТУРУ

‼️💼Сьогодні ловіть корисні картки з повісті українського письменника Івана Нечуя-Левицького “Кайдашева сім’я”

РУЇНА НА ЗНО: історичний та літературний погляди 🔥

📖 РОДИ ЛІТЕРАТУРИ

Вічно плутаєш які є відмінності між лірикою та ліро-епосом?🤯
‼️☝️Тоді скоріш гортай та зберігай пост

При-при.. Що? ПРИСВЯТИ!😅✊

Майже щороку студенти плутаються в цьому завданні і допускають помилки😬

Тому зберігай і користуйся!🧡

👋🏻😱НА ЧЕРЗІ ВЕЧІР У КОМПАНІЇ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ

😉⭐️ ЗБЕРІГАЙ ТА ВИВЧАЙ

✅ Перелік всіх слів з правильним наголосом, які потрібно знати в 2023 році

‼️📖Леся Українка «Contra spem spero»
✅рід: лірика
✅жанр: ліричний вірш
вид лірики: філософська, особиста

🔥😍Підписуйся та запам‘ятовуй повісті з програми ЗНО/НМТ:
📍 Соціально-побутова повість «Кайдашева сім‘я» Івана Нечуя-Левицького
📍 Історична повість «Захар Беркут» Івана Франка
📍 Повість «Тіні забутих предків» Михайла Коцюбинського
📍 Кіноповість «Зачарована Десна» Олександра Довженка

Питання: М’який знак на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка

А) перелаз..те, стежин..ці, памороз..
Б) уман..ський, люд..ми, пісен..ці
В) л..лється, поглян..те, гір..кий
Г) волос..кий, брун..ці, різ..блення

🔹Питання: Помилково вжито слово в рядку

А) відхилити пропозицію
Б) давно знати друг друга
В) передплатити дві газети
Г) довгостроковий проект

✅Літературний рід: епос.

✅Жанр: психологічна новела (за визначенням автора — студія, тобто художнє дослідження душевних переживань героя).

✅Стиль: модернізм: експресіонізм.

✅Тема: еміграція за океан галицького селянства на межі XIX й XX ст. (прощання хлібороба Івана Дідуха із сусідами у зв’язку з виїздом до Канади).

✅Ідея: єдність селянина з рідною землею.

✅Час і місце: межа XIX і XX століття, Західна Україна.

✅Герої: Іван Дідух, Катерина, їхні діти, кум Михайло.

✅Особливості:

  • 7 розділів;
  • В основу новели покладено реальний факт.

✅Цитати про твір:

  • «Безземелля та тяжкі нестатки гнали за океан тих, що змушені були під голосіння рідних вимандровувати, може й назавжди, з отчого краю на чужину, несучи туди камінні хрести своєї недолі…».

✊🇺🇦Збрігайте та вчіть!

✅ Жанр: романс (став популярною народною піснею), інтимна лірика.

✅Стиль: модернізм, символізм.
✅Тема: скороминущість людського життя, тимчасовість життя людини на землі; момент кохання.

✅Ідея: утвердження кохання як найважливішого в житті людини, як сенсу життя, заклик насолоджуватися життям перед обличчям тлінності, гімн природі і красі.

✅Герої: ліричний герой, Фауст, примарна кохана, солов’ї.

✅Особливості: 12 куплетів-чотиривіршів.

✅😉Збрігайте та вчіть!

✅Літературний рід: епос.
✅Жанр: історична повість.
✅Стиль: реалізм.
✅Тема: волелюбний народ Руської землі боронть батьківщину від татаро-монгольської навали.

✅Ідея:
📌 Возвеличення мужності, патріотизму, винахідливості, рішучості, вміння долати перешкоди, боротися з труднощами;
📌 Засудження підступності, зради, жадності, жаги до збагачення за рахунок інших;
📌 «Кождий дбає тільки про себе, не розуміючи того, що таким робом роздроблюються їх сили, ослаблюється громада»;
📌 Сила народу — в його єдності.

✅Час і місце: 1241 рік (ХІІІ ст.), Тухольщина, Карпати.

✅Герої: Тухольський старійшина, знахар Захар Беркут, його син Максим; боярин Тугар Вовк, його дочка Мирослава, монгольський командир Бурунда.

Особливості:
📌 9 розділів;
📌 Епіграф: «Дела давно минувших дней, преданья старины глубокой…» (А. С. Пушкін).

https://youtu.be/QMZKa_UoPZ0

‼️✊Читай теорію та переходь до практики

“Велетень у царстві людськоі‌ культури” І. Франко

⁉️😉Спробуи‌те знайти, які з цих фактів про Тараса Шевченка не правдиві.

🔸1. Народився 9 березня 1810р.

🔸2. Дитячі роки прои‌шли у селі Кирилівка.

🔸3. Був братчиком Кирило-Мифодієвського братства.

🔸4. У 1861 році Тарас Григорович за власні кошти видав Буквар.

🔸5. У світі встановлено аж 1384 пам´ятники Шевченку, з них в Украі‌ні — 1256. Інші монументи нашого поета прикрашають міста в Бразиліі‌, Китаі‌, Америці.

🔸6. Художник Жуковськии‌ написав портрет поета Карла Брюлова. Цей портрет було продано за 2500 рублів, вся сума пішла на викуп Тараса Шевченка.

🔸7. 1847—1856 — період ранньоі‌ творчості.

Хочеш щебетати з родзинкою? Бути душею компанії та завжди вставити влучне слівце? 🔥 Тоді цей пост для тебе!

Гортай карусель, аби краще запам’ятати ⬆️

▫️баламутити світом – хвилювати кого-небудь, тривожити, каламутити воду;
▫️бісики пускати – кокетувати очима 👀, загравати з кимось, залицятися;
▫️як медом мастити – улесливо, нещиро.
Вивчай мову разом із нами! 💙💛

Фемінітиви властиві українській мові давно, це не тільки данина моді.

📌Однак дехто вважає, що їх використання – приниження ролі жінки, а іменник чоловічого роду ніби “підіймає” її до рівня чоловіка.😏

“Це підсвідома реакція на тисячолітній патріархат, в якому все жіноче вважається другорядним, менш вартісним, гіршим, а все чоловіче, навпаки, кращим і престижним”, – пояснює Олена Малахова, кандидатка філологічних наук, доцентка, радниця з питань політики гендерної рівності та антидискримінації в освіті міністерки освіти і науки України.

📍 «Використання фемінітивів у жодному разі не ображає та не принижує жінку, а навпаки – демонструє, що вона є повноцінно суб’єктна в процесах”, – додає експертка.

А як для вас звучать фемінітиви?

Зі школи ви знаєте “золоте” правило: НЕ з дієсловами пишеться окремо.

✅Не з дієсловами пишуть окремо: не знати, не цвісти, не встигати, не допомагати, не впоратись.

🧩Не з дієсловами пишуть разом, якщо:
▪️дієслово не вживається без не-:
нехтувати, незчутися, ненавидіти, непритомніти, неволити, нездужати,непокоїти, нетерпеливитися, нетямитися, незчутися.
‼️Ці дієслова слід запам’ятати.

🔴 Із цими дієсловами не пишемо разом або окремо залежно від їхнього значення:
• нездужати (хворіти) і не здужати (не змогти);
• неславити (ганьбити) і не славити (не прославляти);
• непокоїтися (турбуватися) і не покоїтися (не бути похованим);
• нестямитися (втратити самовладання) і не стямитися (не повернутися до свідомості).

ПІДСТУПНІ ЗАКІНЧЕННЯ 🧐

Читай до кінця, аби вони перестали бути підступними 😉👌🏻

✅ Закінчення -а, -я в родовому відмінку однини мають іменники чол. роду, що позначають: ▫️назви населених пунктів із суфіксами ➖ськ➖, ➖цьк➖, ➖ець➖, елементами ➖бург➖, ➖град➖ (➖город➖), ➖піль➖ (➖поль➖), ➖мир➖, ➖слав➖: Бердянська, Луцька,Бобринця, Кременця, Трускавця, Піттсбурга, Вишгорода, Миргорода, Борисполя, Тернополя, Ямполя, Житомира, ❗️а також назви річок, населених пунктів і різних географічних назв із наголосом у родовому відмінку на кінцевому складі та із суфіксами присвійності ➖ів➖ (➖їв), ➖ев➖(➖єв➖), ➖ов➖, ➖ин➖(➖ін➖), ➖ач➖, ➖ич➖: Бика, Дніпра, Дністра, Збруча, Псла, Тетерева; Вільхівця, Дінця, Інгульця, Торця, Хустця; Олеськова, Львова, Харкова, Києва, Колгуєва, Гадяча, Галича.

✅ Решта назв населених пунктів можуть мати варіантні закінчення -я (-я) і -у (-ю): Амстердама й Aмстердаму, Гомеля і Гомелю, Лондона і Лондону, Чорнобиля і Чорнобилю.

✅ Закінчення -у, -ю наявне у складених назвах населених пунктів, другою частиною яких є іменник, що має звичайно в родовому відмінку закінчення -у: Давидового Броду, Зеленого Гаю, Кривого Рогу, Часового Яру, Широкого Лану та ін.

🇺🇦☝️Вірш (вірш-пісня).
Стиль: бароко.
Тема: сатиричне зображення панів, чиновників, купців, дворянсько-бюрократичної системи управління.

🌾✅Ідея:
• Нищівне засудження моральних вад тогочасного суспільного життя.
• Життєвий ідеал — чисте сумління.

👪Герої: ліричний герой – людина, яка роздумує над сенсом людського існування; люди, які забули про совість; смерть – коса замашна; Венера, Амур.

📌Особливості:
• Варіант пісні використав І. Котляревський у п’єсі «Наталка Полтавка».
• Вважається класичним зразком соціальної сатири в давній українській літературі.

💛💙Жанр: пісня (народна пісня літературного походження), інтимна лірика.
Стиль: модернізм.

✅‼️Тема: роздуми про долю людини, про те, що для неї найдорожче, вияв любові до рідної матері, яка своїми руками вишила синові сорочку червоними і чорними нитками, що стала ліричному герою й оберегом на все життя.

🔺Ідея: заклик не забувати про своє коріння, про батьків, про те, що є основою життя.
Герої: лричний герой, мати.
Цитата з твору: «Два кольори мої, два кольори: Червоне – то любов, а чорне – то журба».

📚Жанр: ліричний вірш (патріотична лірика, вірш-медитація).
Стиль: модернізм, символізм.

✅☝️Тема: роль рідного слова в житті суспільства.
Ідея: утвердження думки про силу рідного слова, яке здатне стати зброєю в руках громадянина й патріота проти «дітей», які «безпам’ятно забули» свою рідну мову.

👪🚩Герої: ліричний герой – патріот; діти – українці, які відцуралися рідного слова; чужинці.

⭐️Особливості:

  • Поезія вибудована як монолог-звертання ліричного героя до рідного слова.
    Символи:
  • Меч (войовнича грань рідного слова);
  • Сонце (миролюбна, окрилена, творча грань рідного слова);
  • Слово (усе рідне, найдорожче);
  • Самсон (віра в духовне визволення народу-богатиря).

♦️Для того щоб поставити тире між підметом та присудком, потрібно визначити, якими частинами мови вони виражені. Уважно розгляньте ці випадки!

♦️Правопис складних слів♦️
Тестування показало, що більшість із вас має проблеми із правописом складних слів.
❓кримськотатарський чи кримсько-татарський❓
❓кисломолочний чи кисло-молочний❓
❗️Вивчаймо! Запам’ятовуймо!❗️

Підготували для вас підбірку книг для вивчення та вдосконалення української мови🇺🇦

🔥🎲Сьогодні ми підготували для вас цікаву гру «Відгадай за смайлами»

☺️📝Тематика загаданого–перефрази про українських письменників

💌Долучайтеся до інтерактиву та пишіть свої відповіді на питання, хто ж все-таки сховався🤫під смайлами

😁👌Слова, першою частиною яких є промо – промоакція, проморолик, промоматеріали, промоконсультант, промосайт, промокампанія та ін. пишемо РАЗОМ.

❌☝️Помилки, які чуємо (або й вживаємо) чи не щодня.

Так точно запам’ятається 👌

Згідно з новою редакцією правопису тепер пишемо окремо:

⏰пів години (а не «півгодини»), пів Києва 🌆 (а не «пів-Києва»), пів яблука 🍏 (а не «пів’яблука»).

🚫Не плутаймо!

‼️Пів з іменником у Р. в. пишемо ОКРЕМО: пів аркуша, пів відра, пів міста, пів Європи.

Пів з іменником у Н. в. пишемо 🧩РАЗОМ: піваркуш, південь, півкуля, півколо, півострів.

😉Як перевірити? Якщо пів НЕ можна замінити іменником «половина», то пишемо його РАЗОМ, а в інших випадках — ОКРЕМО: піваркуш (але пів аркуша), південь (але пів дня), півкуля (але пів кулі), півколо (але пів кола), півострів (але пів острова)!

💼📌Продовжуємо повторення теми “НАГОЛОС”. Від А до Я – картки для НМТ 2023 року!

🔸Прийменник З

  1. Перед словом, що починається на голосний: «Пустунчик повернувся з Америки».
  2. Перед приголосним (окрім с і ш): «Моя подруга – з Херсона».
    ❗️АЛЕ: «Сьогодні я раніше повернувся зі школи».

🔹Прийменник ІЗ
Коли одне слово закінчується на приголосний, а інше — починається (переважно на з, с, ц, ч, ш, щ ): «Пустунчик дістав із шафи нову книгу»; «Який він із себе — той слон?».

🔸Прийменник ЗІ
Перед сполученням приголосних, серед яких є з, с, ц, ч, ш, щ: «Слоник Пустунчик мріє зустрітися зі збірною України з футболу»; «Маринка ретельно прибрала крихти зі столу».

СКОРОЧЕННЯ: З КРАПКОЮ ЧИ БЕЗ?

📝ІЗ КРАПКОЮ ПИШЕМО:
📍за загальним правилом в умовних графічних скороченнях ставимо крапку: гр. (громадянин), ст. (століття), проф. (професор) тощо;

📍це стосується скорочень, утворених усіченням складу слова (коли лишаємо початок слова): дол. (долар), коп. (копійка), тис. (тисяча) тощо.

📝БЕЗ КРАПКИ ПИШЕМО:
📍скорочення назв метричних мір та інших одиниць виміру: м (метр), мм (міліметр), г (грам), год (година), с (секунда) тощо;

📍 інші графічні скорочення, утворені стягненням слова (коли букви відкинуті вибірково): грн (гривня), млн (мільйон) тощо.

За правилом, скорочення млн, млрд, трлн, трлд (від мільйон, мільярд, трильйон, трильярд) пишуться без крапки, а тис. (від тисяча) — з крапкою.

Без крапки пишемо скорочення грн (від гривня), а дол. (від долар) — з крапкою.

✅ За теперішнім курсом 1 млн 200 тис. грн приблизно дорівнює 45 тис. дол. США.

📍 У графічних скороченнях, утворених стягненням звукового складу слова:
грн (гривня), крб (карбованець), млн (мільйон), млрд (мільярд) і под., на відміну від
скорочень, утворених усіченням складу слова, де крапку ставимо: дол. (долар), коп.
(копійка), тис. (тисяча) і под.

☝️👩‍🏫Дієприслівник — особлива форма дієслова, яка означає додаткову дію і відповідає на питання що роблячи? що зробивши?

❗️Дієприслівник із залежними словами називаємо дієприслівниковим зворотом і виділяємо комою незалежно від його місця в реченні:
🔸Міркуючи над текстом, я вирішив скласти власний твір.
🔸Чоловік засумував, зупинившись у рідному краї.

🔹 Дієприслівникові звороти-фразеологізми, які стоять після дієслів, комами не виділяють. Сидіти склавши руки.
🔹Якщо виражений фразеологізмом дієприслівниковий зворот стоїть перед дієсловом, його виділяють комою:
Склавши руки, сидіти.

🔹Одиничний дієприслівник не виділяють комами, якщо він стоїть після дієслова і має значення способу дії:
Ідуть осаули та плачуть ідучи.

‼️🇺🇦Форми знахідного відмінка
🔸Зн.в. одн. істоти = Р.в.
запросити брата, зустріти товариша
🔸 Зн.в. одн. неістоти = Н.в.
стоїть колодязь (Н.в.) – викопати колодязь (Зн.в.)
🔸Паралельні форми (закінчення називного й родового відмінків) мають:

1️⃣ Деякі іменники чоловічого роду ІІ відміни.
Написав лист і листа, зрізав дуба й дуб, купив ніж і ножа, узяв стілець і стільця, поранив палець і пальця, купив олівець й олівця, дав карбованець і карбованця.

2️⃣ Назви тварин і комах у множині.
Доглядати кіз і кози, овець і вівці, корів і корови, волів і воли, коней і коні, свиней і свині, каченят і каченята, ягнят і ягнята, гусят і гусята, бджіл і бджоли.

⁉️🤷Як знайти відокремлений додаток

🔥☝️Ловіть лайфхак

Відокремлюються додатки, що мають значення виключення, включення, заміщення, доповнення.

📝Вони виражені іменниками з прийменниками крім, замість, за винятком, опріч, окрім, наприклад, навіть, включаючи, зокрема, особливо.

❗️На письмі відокремлені додатки виділяються з обох боків комами.

ОДНИНА ЧИ МНОЖИНА? 🙈
Як правильно узгодити дієслово?
📍Із іменниками більшість, меншість, частина, половина, решта дієслово-присудок ставиться в однині і в тому самому роді, що й цей іменник: Більшість (жіночий рід) проголосувалА за резолюцію.

📍Із займенниками хто, дехто, хтось, ніхто, хто-небудь дієслово у минулому часі має форуму чоловічого роду, у теперішньому й майбутньому — форму однини: Люди, хто знаВ, мовчать та примічають (Г. Квітка-Основ’яненко). Сидять собі, розмовляють, а дехто й куняЄ (Т. Шевченко).

https://www.youtube.com/live/bBJT0bqKb3c?feature=share

https://www.youtube.com/live/G8EXAUCzVaM?feature=share

https://www.youtube.com/live/Lh_UyEmlQa4?feature=share